Spoznajte výnimočnú Mariu Montessori
Životopis Márie Montessori |
---|
Maria Montessori žila v rokoch 1870 – 1952. V roku 1896 sa bola ako prvá žena v Taliansku promovaná na doktorku medicíny. Pracovala ako asistentka na Univerzitnej psychiatrickej klinike v Ríme, kde sa začala venovať práci so slabomyseľnými deťmi. V rokoch 1898 - 1900 bola vedúcou školy pre vzdelávanie liečebných pedagógov a zároveň prevádzala prax detskej lekárky. Neskôr študovala psychológiu a filológiu. V rokoch 1904 - 1908 viedla katedru antropológie na Univerzite v Ríme. 6.januára 1906 otvorila Dom detí - prvé predškolské zariadenie. Od tej doby sa plne venovala pedagogickej, spisovateľskej a prednáškovej činnosti. Založila prvú asociáciu pre šírenie svojich metód Opera Montessori. V období fašizmu zatvorili jej školy v Taliansku a Nemecku, v Rakúsku pálili jej knihy. Po roku 1939 žila v Indii, kde podnietila zakladanie Montessori škôl. V roku 1949 sa vrátila do Európy a až do svojej smrti žila v Holandsku. Svoje poznatky z výskumu v pedagogickej oblasti zhrnula v knihách:
|
Čo je Montessori pedagogika? |
---|
Montessori pedagogika je rozsiahla a svetovo uznávaná metodická sústava. Zahŕňa v sebe nielen filozofiu rozvoja dieťaťa, ale hlavne konkrétne praktické postupy s množstvom pomôcok. Metóda Montessori vznikla na základe pozorovania fyziologického vývoja ľudského mozgu v rannom veku. Východiskom je ponúknuť deťom intelektuálne podnety v správnom čase (v konkrétnej senzitívnej fáze vývoja) a správnou formou. Montessori pedagogiku je vhodné používať už v najútlejšom veku (12 mesiacov) kedy nastáva optimálne obdobie na rozvoj elementárneho tvorivého a intelektového potenciálu dieťaťa. Deti vedené metodikou Montessori začínajú spontánne písať, čítať a počítať už v predškolskom veku. Cieľom pedagogiky je podporovať u dieťaťa prirodzenú túžbu učiť sa, formou vlastných pokusov a omylov spoznávať svet okolo seba a tým budovať sebadôveru a pevnú osobnosť dieťaťa.
|
Základy Montessori pedagogiky |
---|
Úlohou dospelých je to, aby dieťa vlastnými silami a svojim tempom získalo nové vedomosti a schopnosti, pričom sa mu vytvoria tie najlepšie podmienky.
Práca rúk je základom pre pochopenie predmetov a javov, základom pre rozvoj myslenia a reči. Metodika kladie veľký dôraz na spojenie duševnej aktivity a tvorivej telesnej aktivity. Vychádza sa z konkrétneho poznania pri manipulácii s vecami
Senzitívne obdobie je doba, kedy je dieťa obzvlášť citlivé na určité intelektuálne podnety. V tomto období je dieťa schopné vstrebávať nové poznatky a nadobúdať schopnosti prirodzene- tzv. nevedomé učenie.
Dieťa je schopné sústrediť sa intenzívne a dlhodobo iba na prácu, ktorá ho zaujme
Táto metóda je určená predovšetkým deťom v predškolskom veku. Poznávanie sa skladá z troch krokov:
Dieťa nie je za chyby trestané ani záporne hodnotené. Chyba má byť ukazovateľom toho, čo je ešte potrebné precvičiť a je chápaná ako bežný a prirodzený prejav v procese učenia. Učiteľ by nemal používať negatívne hodnotenie, ale ponúknuť dieťaťu inú formu kontroly. Pomôcky sú pripravené tak, aby dieťa bolo schopné samo skontrolovať správnosť riešenia.
Každé dieťa potrebuje pocit istoty, bezpečia a úspechu, no neustále kladné či záporné hodnotenie zo strany dospelých ho obmedzuje. S pochvalou sa v Montessori pedagogike zachádza primerane tak, aby sa dieťa nestalo na pochvale závislé |
Praktický život |
---|
Od malička sa deti pozerajú na činnosti dospelých a snažia sa opakovať všetko to, čo vidia. Cvičenia praktického života sú veľmi dôležitým základom pre ďalší rozvoj dieťaťa. Do tých cvičení patrí všetko to, čo robia dospelý niekoľkokrát denne, napríklad: upratovanie, obliekanie. Deti milujú skutočné veci, preto ich baví presýpať, prelievať, nalievať, zametať, utierať prach, čistiť obuv, stolovať, skladať prádlo, zapínať gombíky, zips a zaväzovať šnúrky. Dieťa sa učí starať o vlastnú osobu, o svoje vlastné telo, ale i o okolie a spoločnosť. Pomocou cvičení praktického života sa rozvíja jemná motorika, hrubá motorika a koordinácia ruka-oko.
Je dôležité mať na pamäti, že aktivity praktického života majú pomôcť deťom pri ich orientácií vo svete, v každodenných činnostiach. |
Zmyslová výchova |
---|
Cieľom zmyslovej výchovy je poskytnúť deťom možnosť získať vedomé informácie z prostredia pomocou zmyslov. Mária Montessori verila, že dieťa vníma všetkými svojimi zmyslami hneď od narodenia. Pomocou zmyslov sa dieťa zoznamuje so svojím okolitým svetom a študuje ho. Zmyslový materiál, ktorý Mária Montessori vyvinula rozvíja intelekt dieťaťa (zapája všetky jeho zmysly - hmat, čuch, sluch, zrak a chuť). Prostredníctvom zmyslov sa rozvíja mozog a vytvárajú sa nové nervové prepojenia. Pomocou tohto zmyslového materiálu sa dieťa učí pomenovávať, rozlišovať, porovnávať a triediť. Zmyslový materiál rozdeľujeme na materiál na:
|
Jazyková výchova |
---|
|
Matematika |
---|
|